از کجا بفهمم تغذیه ی کودکم به اندازه ی کافی است؟

 میزان شیر مورد نیاز نوزاد, اصول شیردهی به نوزاد, نشانه های تغذیه ی کافی در کودکان

مقدار تغذیه نوزادان

 

آیا می دانید مقدار غذای مورد نیاز کودک چقدر است؟

نگرانی برای این موضوع که آیا کودکم به اندازه ی کافی غذا می خورد یا نه همواره برای مادران وجود داشته است. اما مادران باید توجه کنند مقدار غذایی که کودکان مختلف مصرف می کنند یکسان نیست، بنابراین هیچگاه کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید، کودکان دیگر نمی توانند ابزار تشخیصی درستی برای این سنجش باشند.

چگونه می توانم بفهمم که کودکم به اندازه کافی غذا می خورد؟

تا زمانی که کودک شما به طور طبیعی رشد می کند، می توانید به او اعتماد کنید مگر اینکه با گذشت زمان علامت خاصی پیدا کند و چیزهای بیشتری را به شما اطلاع دهد. اگر نوزادان هنوز گرسنه باشند برای غذای بیشتر گریه می کنند و اگر گرسنه نباشند سر خود را به سمت مخالف غذا برمی گردانند، بنابراین بگذارید وقتی کودکتان گرسنه است او را شیر بدهید، حتی اگر یک ساعت قبل غذا خورده باشد.

 

تحت یک قانون کلی در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند در طول ماه اول روزانه حدود ۱۶ تا ۲۸  واحد شیر می‌خورند در حالی که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند معمولاً هر دو تا سه ساعت یک‌ بار حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از هر طرف سینه ی مادر شیر می‌خورند.

 

اگر کودک شما با شیشه شیر می‌خورد، نگران مقدار دقیق نوشیدنی او نباشید؛ اگر کودک شما فقط ۶ واحد از یک بطری ۸ واحدی را می خورد، اجباری نیست که او دو واحد آخر شیشه را نیز به اتمام برساند، اما اگر خودتان کودک را شیر می دهید و متوجه نمی شوید که نوزاد شما چقدر شیر می‌نوشد می توانید معیار را تعداد پوشکی که کثیف یا خیس می کند قرار دهید. در چند روز اول تولد چندین پوشک تعویض می کنید و سپس باید انتظار شش عدد پوشک یا بیشتر را داشته باشید.

 

روزی که تولید آغوز (شیر کم حجم و پر پروتئین) در بدن شما متوقف شد و شروع به تولید شیر خامه ای کردید، اگر نوزاد شما بعد از شیر خوردن بخوابد، پس از اینکه وزن هنگام تولد خود را به دست آورد، دیگر نیازی به بیدار کردن او نیست (اکثر نوزادان بلافاصله پس از تولد مقداری از وزن هنگام تولد خود را از دست می دهند)، اما اگر هنوز از وزن هنگام تولدش کمتر است (حتی مقدار کمی) و بعد از شیر خوردن خوابش می برد یا در حین شیر خوردن به خواب می رود، پوشک او را تعویض کنید یا او را حمام کنید تا بیدار شود و دوباره غذا بخورد.

 

 مقدار تغذیه کودکان, مقدار تغذیه کودک یک ساله, تغذیه کودکان

نشانه های تغذیه ی کافی در کودکان

 

برخی نشانه هایی که مشخص می کنند کودک من به خوبی تغذیه می شود:

• نوزاد به طور مکرر؛ ۸ تا ۱۲ بار (در هر ۲۴ ساعت) شیر می نوشد و به نظر می رسد کودک پس از شیر خوردن راضی و خوشحال است و سینه مادر را رها می کند.

 

• دستان آنها ممکن است قبل از تغذیه حالت مشت کرده باشد، بعد از سیر شدن اغلب شل شده و باز می شوند.

 

• افزایش وزن همانطور که انتظار می رود باشد یعنی حدود ۱۵۵ تا ۲۴۰ گرم یا۵/۵ ۸/۵ اونس در هفته، تا چهار ماهگی است.

 

• کودک نشانه هایی از بلعیدن واضح شیر در طول شیردهی دارد. در اینجا کودک مقدار شیر بیشتری را دریاف می کند و مکیدن او سریع می شوند همین کار سبب بی حالی مادر می شود. در این موقعیت سرعت یک مکیدن در ثانیه کاهش می‌یابد زیرا حجم بیشتری از شیر در دهان آنها قرار گرفته و قبل از قورت دادن دهان از شیر پر شده، در این حالت می توانید ببینید که گلوی کودک به علت بلعیدن شیر بالا و پایین می شود.

 

• رنگ مدفوع نوزاد در روز پنجم زرد، با بافت شل و دانه ای تبدیل می شود. کودک باید تا چهار روزگی هر روز۳ الی ۴ بار مدفوع داشته باشد.

 

• ممکن است کودک در ابتدا ادرار زیادی دفع نکند، اما این مقدار هر روز بیشتر می شود. در روز دوم (در طول ۲۴ ساعت) به دنبال دو پوشک خیس باشید، روزهای سوم و چهارم (در هر ۲۴ ساعت) به دنبال سه یا بیشتر پوشک خیس باشید.

 

تا زمانی که کودک شما پنج روزه شود، تعداد پوشک خیس باید بیشتر شود (معمولاً شش یا بیشتر پوشک خیس در طی ۲۴ ساعت) تشخیص خیس بودن پوشک های یکبار مصرف می تواند مشکل باشد، بعد از پنج روز کامل؛ وقتی شیر فراوان مصرف می شود، پوشک باید سنگین باشد.

 

• در صورت مصرف شیر به اندازه کافی؛ کودک هنگام بیداری هوشیار و فعال است و به نقاط عطف رشد خود میرسد.

 

مقادیر کلی مصرف کالری در ماه های مختلف:

در ۶ ماهگی:

پسران باید بین ۴۹۱ تا ۷۹۹ کالری مصرف کنند، در حالی که دختران باید بین ۳۵۱ تا ۸۱۹ کالری مصرف کنند.

 

در ۹ ماهگی:

بین ۵۰۴ تا ۹۲۴ کالری برای پسران مهم است، در حالی که دختران بین ۴۵۹ تا ۸۹۵ کالری نیاز دارند.

 

در ۱۲ ماهگی:

بدن پسران بین ۵۷۹ تا ۱۱۹۵ کالری نیاز دارد. با این حال، دختران بین ۵۰۵ تا ۱۰۱۳کالری نیاز دارند.

 

در ۱۸ ماهگی:

پسرها باید بین ۸۰۴ تا ۱۱۱۲کالری مصرف کنند. از سوی دیگر، دختران بین ۸۰۸ تا ۱۱۶۸ کالری نیاز دارند.

 

در ۲۴ ماهگی:

برای پسران بین ۸۲۹ تا ۱۳۰۱ کالری متغیر است. با این حال، دختران بین ۷۶۱ تا ۱۲۷۳ کالری نیاز دارند.

 

 تغذیه کودکان, تغذیه کودکان زیر یک سال, تغذیه کودکان شش ماه

تغذیه ی ناکافی کودک مدت زمان طولانی شیر می خورد

 

برخی نشانه هایی که مشخص می کند کودک من به خوبی تغذیه نمی شود:

• کودک بسیار خواب آلود یا بی حال به نظر می رسد. نوزادانی که شیر کافی دریافت نمی کنند، انرژی کمی خواهند داشت، کودک به طور منظم ۴ ساعت یا بیشتر در هر زمان می خوابد.

 

• کودک زمان خیلی کمی یا خیلی زیادی را به سینه می چسبد. نوزادی که خوب تغذیه نمی کند ممکن است مدت کوتاهی پس از شروع شیر خوردن به خواب رود یا ممکن است بیش از۳۰ تا ۴۰ دقیقه شیر خوردن او طول بکشد.

 

• چفت شدن کودک به سینه یا دردناک است و یا سطحی به نظر می رسد. در صورتی که چفت شدن ضعیف باشد می تواند مانعی برای دریافت شیر کافی توسط کودک باشد.

 

• نوزاد در سن ۱۰ الی ۱۴ روزگی وزن اولیه ی خود را به دست نیاورده است یا افزایش وزن کندتر از حد انتظار است.

 

• کودک اغلب مدفوع نمی کند (در چهار روزگی باید۳ الی ۴ بار مدفوع در روز داشته باشد)

 

• ادرار کودک رنگ پریده نیست و شما می توانید “غبار آجری” قهوه ای مایل به قرمز را در پوشک کودک می بینید.

 

نشانه های تغذیه ی کافی در کودکان, تغذیه ی کافی در کودکان, مقدار تغذیه کودکان

تغذیه ی کافی در کودکان

 

اقدامات لازم برای کودکانی که به اندازه کافی غذا نمی خورند:

بسیاری از مسائل مربوط به شیردهی، از جمله تغذیه کم؛ اگر زودتر رسیدگی شوند راحت تر قابل حل هستند. اگر در این رابطه مطمئن نیستید که آیا مشکلی در تغذیه کودکتان وجود دارد یا خیر؛ می توانید با یک متخصص یا مشاور شیردهی مشورت کنید و درباره تغذیه موفق سوال بپرسید در این صورت می توانید با ذهنی آرام به خودتان و کودکتان کمک کنید.

 

اگر نگران هستید که کودکتان شیر کافی دریافت نمی کند؛ شیر خود را با دست بدوشید، و سپس شیر دوشیده شده را با قاشق چای خوری، فنجان یا مستقیماً به دهان کودک بریزید.

اگر کودک شما علائم کمبود شیر را نشان می دهد، لطفاً از کمک گرفتن از متخصص و همچنین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود دریغ نکنید. به یاد داشته باشید، شما متخصص کودک خود هستید اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، به دیده های خود اعتماد کنید و کمک بگیرید.

 

سخن آخر:

شیردهی موضوعی فراتر از تغذیه ی کودک است. بیشتر از اینکه می توانید کودک خود را سیر کنید می توانید او را به شکل فیزیکی در آغوش بگیرید. تغذیه با شیر مادر گرما، سیر کردن و عشق است که همه در یک عمل جمع شده است.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

هفته هجدهم نوزاد چگونه است؟
خواندن

مطلب پیشنهادی

راکر کودک چیست و انواع آن کدامند؟

مجموعه: دانستنيهاي نوزادان راکر کودک    فواید استفاده از راکر کودکان  صندلی‌های گهواره‌ای یا راکر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *