نحوه ی تمیز کردن ناف نوزاد

تمیز کردن ناف نوزاد, نحوه ی تمیز کردن ناف نوزاد, روش تمیز کردن ناف نوزاد

مراحل تمیز کردن ناف نوزاد

 

چگونه ناف نوزاد را تمیز کنیم؟

آیا می دانید چگونه ناف کودک خود را تمیز نگه دارید؟ این مراحل را در مورد نحوه شستن ناحیه شکم نوزاد قبل و بعد از افتادن بند ناف در این مقاله بیتوته دنبال کنید.

نحوه ی تمیز کردن ناف نوزاد :

اگر بند ناف هنوز سالم است …

کارشناسان زمانی به والدین توصیه می کردند که در هر تعویض پوشک، بند ناف را با الکل تمیز کنند، اما اکنون توصیه می شود آن را چندین بار در روز تمیز کرده و خشک نگه دارند.

 

مراحل تمیز کردن ناف نوزاد :

• آماده شوید

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، تمام وسایل مورد نیاز خود را جمع آوری کنید (به یاد داشته باشید، هرگز کودک خود را بدون مراقبت روی سطح مرتفع یا نزدیک آب رها نکنید). برای اینکه بند ناف خیس نشود، نوزادان فقط می توانند قبل از افتادن بند ناف حمام اسفنجی داشته باشند (معمولاً در عرض دو هفته پس از تولد)، بنابراین یک حوله جاذب بزرگ برای خوابیدن کودک خود، یک اسفنج یا حوله نرم، سواب پنبه ای، یک کاسه کوچک آب، و صابون یا پاک کننده بچه (در صورت نیاز)، و لباس تمیز و یک پوشک را در نزدیکی خود نگه دارید.

 

• دست هایتان را بشویید

قبل از دست زدن به بند ناف کودکتان دست های خود را بشویید. با شستن دست های خود از گسترش هرگونه میکروبی که ممکن است باعث عفونت شود، جلوگیری می کند.

 

• یک بازرسی سریع انجام دهید

به دنبال علائم عفونت باشید. چیزهایی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از: بند ناف بدبو، ترشحات بدبو، ترشح چرک از بند ناف، قرمزی، حساسیت یا تورم پوست اطراف، خونریزی مداوم، تب، بی حالی، تغذیه ضعیف یا تحریک پذیری. اگر متوجه شدید هر یک از این علائم شدید است یا وجود دارد، فورا به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

دانستنی برای تمیز کردن ناف نوزاد, تمیز کردن بند ناف نوزاد, روش های تمیز کردن بند ناف نوزاد

روش های تمیز کردن بند ناف

 

• بند ناف را پاک کنید

یک سواب پنبه ای را در آب گرم آغشته کنید. نوک آن را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. اطراف پایه ی بند ناف و سپس پوست اطراف آن را به آرامی تمیز کنید، سپس کنده را با یک پارچه جاذب تمیز نگه دارید تا کاملا خشک شود.

 

مهم است که بند ناف تمیز و خشک بماند تا زمانی که به طور طبیعی از بین برود. در گذشته، مردم در گذشته از الکل برای تمیز کردن بند ناف استفاده می کردند، اما دیگر توصیه نمی شود زیرا تحقیقات نشان می دهد که بند ناف زمانی که به طور طبیعی خشک شود، زودتر می افتد.

 

اگر در ناحیه بند ناف مقدار کمی ادرار یا مدفوع وجود داشته باشد. به سادگی آن را با یک سواب پنبه ای آغشته به آب گرم و صابون تمیز کنید، سپس بند ناف را با یک پارچه جاذب تمیز کاملا خشک کنید. پوست اطراف را نیز پاک کنید.

 

• بند ناف را خشک کنید

یک دستمال تمیز و خشک را به آرامی روی آن ناحیه نگه دارید یا از یک تکه کاغذ برای خشک کردن آن استفاده کنید. هنگامی که پوشک کودک خود را می پوشید، بیخ را نپوشانید. قسمت جلوی پوشک را به سمت پایین تا کنید.

 

• از موارد اضافی بگذرید

از هیچ لوسیون، پودر یا روغنی روی یا اطراف بند ناف کودکتان استفاده نکنید. زیرا آنها غیر ضروری هستند و احتمالاً می توانند باعث عفونت شوند.

 

نحوه ی تمیز کردن ناف نوزاد, روش تمیز کردن ناف نوزاد, نکاتی برای تمیز کردن ناف نوزاد

راهنمای تمیز کردن ناف نوزاد

 

اگر بند ناف افتاده باشد …

می توانید نوزاد خود را در یک وان کم عمق از آب ولرم حمام کنید. زمانی که کودک خود را حمام می کنید، به سادگی ناحیه ناف را با آب و صابون تمیز کنید.

 

• مواد تمیز کننده خود را جمع آوری کنید

احتمالاً اکنون کودک شما در حال حمام واقعی و معمولی است، بنابراین یک دستمال شستشوی نرم، یک صابون یا پاک کننده ملایم کودک و یک حوله برای خشک کردن تهیه کنید. سینک یا وان کودک را با 2 تا 3 اینچ آب گرم پر کنید.

 

• دست هایتان را بشویید

حتی اگر ناف در این مرحله کمتر دچار عفونت می شود، باز هم بهتر است دست های خود را قبل و بعد از مراقبت از بهداشت کودک بشویید.

 

• ناحیه شکم را پاک کنید

بعد از شستن صورت، چشم ها، موها و بالاتنه کودک، ناف او را تمیز کنید. دستمال شستشوی نرم را بردارید و آن را صابون بزنید، به آرامی داخل و اطراف ناف را پاک کنید و آن ناحیه را بشویید و سپس حمام را تمام کنید.

 

• ناف را خشک کنید

ناف را به همان روشی که سایر قسمت های بدن کودکتان را خشک می کنید، خشک کنید. از یک حوله تمیز و خشک استفاده کنید و به آرامی آن را روی ناحیه مورد نظر بکشید، مطمئن شوید که داخل ناف را کاملا خشک کردید. هرگز حوله را داخل آن نکشید و یا فشار ندهید.

 

• شکم را مرطوب کنید

استفاده از لوسیون کودک در اطراف ناحیه شکم پس از بهبودی ناف خوب است. اما لوسیون را به آرامی بمالید و از استفاده از محصولات بزرگسالان که ممکن است پوست حساس کودک را تحریک کند، خودداری کنید.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

علل عطسه کردن نوزاد چیست؟
خواندن

مطلب پیشنهادی

راکر کودک چیست و انواع آن کدامند؟

مجموعه: دانستنيهاي نوزادان راکر کودک    فواید استفاده از راکر کودکان  صندلی‌های گهواره‌ای یا راکر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *